Pages

12 October, 2016

10 TABIAT POSITIF JUTAWAN DUNIA YANG HARUS ANDA TAHU!

Sumber: MajalahNiaga.com
Apa itu TABIAT? Tabiat boleh dikatakan satu perbuatan yang selalu dilakukan atau dalam erti kata lain satu perkara yang dibuat secara berulang-ulang setiap hari. Sehinggakan satu hari dia tak melakukan perkara itu seumpama hidupnya tidak lengkap. Macam kita selalu minum  teh tarik pagi2, sekali tak pekena ,macam nak giler rasa dunia anda pagi tu..hiiihii..korang pernah ke??
Tapi kalau tetiba seseorang itu melakukan perkara selain yang biasa dia buat, orang tua2 cakap orang tu 'buang tabiat'. Orang cakap (orang cakap ye bukan Eida cakap..kih3) orang yang buang tabiat ni memang tak  lama dah tu ( meninggal dunia). Subhanallah, Nauzubillah. Itu hanya kebetulan, ajal maut, jodoh pertemuan ditangan Allah, jangan mudah percaya lak ye.
Ini artikel dari Majalah Niaga , Eida kongsikan dengan kawan2 yang tak berkesempatan membaca. Hanya tambah ilmu pengetahuan. Kata nak jadi Jutawan, Eida kongsikanlah , mana tau TABIAT Jutawan Dunia ini yang mana boleh digunapakai, apa salahnya kita amalkan. Namun ini adalah berdasarkan kajian  tabiat JUTAWAN dunia, rasanya sebagai seorang MUSLIM ada tabiat lain yang boleh kita amalkan selaras dengan ajaran Islam.
Menurut kajian, individu kaya dan berjaya terutamanya 'self-made millionaires' mempunyai tabiat mereka sendiri.
Self made millionaires ialah jutawan yang membina kekayaan mereka daripada kosong, bukan melalui pewarisan harta kekayaan generasi terdahulu.
Mereka latih diri untuk mengamalkan tabiat di atas sebelum mereka bergelar jutawan dan disiplin itu kekal sehingga mereka jutawan.
Ini adalah beberapa contoh Millionaire yang berjaya dengan tabiat yang dimiliki oleh mereka.  Mana yang baik dan boleh diamalkan apa salahnya kita tiru, kan??

Majoriti jutawan dunia ini tahu senarai tugas atau kerja yang akan dilakukan esok hari. 

Mereka sudah ada to-do-lists siap-siap.


Salah satu tabiat positif mereka adalah bangun seawal 3 jam sebelum memulakan kerja.Lazimnya pukul 4 hingga 5 pagi. 

Biasanya Jutawan Muslim lagi awal bangun, kan?? Kebiasaan kita kan bangun Solat Tahajud , Solat Taubat ,berzikir  sehingga masuk Solat Subuh. 
Ketika dalam perjalanan iaitu di dalam kereta, kapal terbang atau keretapi, mereka suka habiskan masa mendengar bahan ilmiah dalam bentuk audio. 

Ia boleh jadi audio motivasi, pengurusan bisnes, ceramah speaker terkenal atau tazkirah agama. 

Mereka habiskan masa 5 jam setiap bulan untuk ber'networking'. Maksudnya keluar minum dengan kenalan-kenalan baru terdiri daripada orang-orang bisnes atau individu yang mereka percaya dapat memberikan nilai tambah dalam hidup dan bisnes mereka. 

Ia satu sesi padat, tidak meleret dan bernilai tinggi!
.
Mereka juga punyai hobi membaca buku atau apa sahaja bahan ilmiah. 

Sekurang-kurangnya mereka akan baca bahan ilmiah selama 30 minit. Orang kita agak2 rajin membaca ke? Ini susah nak jawab kan?? Tepuk dada tanya sendiri,kalau suruh orang tepuk nanti bergegar dada tu..kih3

Mereka sangat kurang menonton TV. Secara purata, dalam sekitar 1 jam sehari sahaja

Namun, sekali-sekala mereka luangkan masa untuk tonton sebahagian filem bersama keluarga.
Alamak masyarakat kita di Malaysia ni, rasanya memang kaki WAYANG @ TV rasanya, kalau idak takkkan banyak filem BOX OFFICE kan?? Jangan marah ye..

Mempunyai rutin senaman dan mengamalkan pemakanan sihat supaya sentiasa energetik dan otak berfungsi dengan baik.

Mereka banyak habiskan masa berfikir. Penting untuk mereka pastikan pemilihan makanan yang sihat dan rutin senaman yang betul supaya otak mereka kekal cerdas dan dapat menjana idea-idea baru untuk memastikan bisnes mereka berkembang. 
Mereka suka 'delegate' tugas. 

Tahu apa yang harus dilakukan sendiri, apa yang harus diserahkan kepada orang lain.

Dalam bisnes, mereka bukan 'one-man show' yang mahu buat semua perkara. 

Mereka faham untuk bina satu bisnes yang luarbiasa, ia memerlukan kepakaran ahli pasukan yang lain.

Mereka mengurus kewangan dengan baik, peribadi atau syarikat. Tanpa pengurusan kewangan yang baik, bisnes mereka tidak akan berkembang. 

Mereka gembira dan puas apabila dapat menjayakan orang lain. Mereka kaya dengan mengkayakan orang lain.
.
Tambahan : Syarikat mereka juga menjadi klien dipercayai pembekal, menjadi jenama disukai pelanggan, menjadi majikan pilihan pekerja dan menjadi inspirasi kepada usahawan lain. 

Amacam ?? Dah baca dan hadam ke? agak2 boleh ikut ke TABIAT Jutawan Dunia ni?? Apa pun yang kita lakukan pastikan NIAT kita lakukan sesuatu perkara kerana ALLAH TAALA. Dalam ajaran ISLAM sendiri ada menggariskan panduan dalam perniagaan yang boleh dipraktikkan. BERJAYA atau TIDAK yang penting kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan dan TAWAKAL kepada ALLAH swt.Jangan Mudah berputus asa. Insya allah KITA PASTI AKAN BERJAYA!!!aamiin



No comments:

Post a Comment