Pages

13 October, 2016

CARA MEMBINA TRUST DALAM BISNES ONLINE

Teks: Azida Abdul Aziz

Anda seorang yang sedang menjalankan perniagan secara online?  sedang bercita-cita atau berNIAT berniaga online. Banyak medium online yang boleh digunakan seperti FACEBOOK (FB) atau INSTAGRAM (IG), WeChat dan sebagainya.

Banyak medium yang boleh digunakan untuk menjana pendapatan. Salah satu medium penting masa kini adalah melalui Facebook. Tipu jika tidak ada iklan yang 'hadir' di wall peribadi sahabat-sahabat kesayangan Eida. Banyak iklan yang 'menjual' daripada sahabat kita di FB. Namun, walau banyak kali kita promo pun tapi tetap tak ada sapa yang ingin membeli daripada kita..huhuhuuhu..sedih kan?

Semua yang berniaga online pasti akan mengalami situasi ini,bukan masalah sabahat sorang sahaja jer. Teruskan promote barang jualan anda,jangan mudah putus asa. Ini dinamakan sahabat-sahabat FB kita sedang  membina TRUST terhadap kita. Jom cuba tip Eida beri nie :

1) GAMBAR  PROFILE
Harap sahabat Eida gunakan gambar sendiri. JANGAN letak gambar kucing,motor,bunga atau sewaktu dengannya. Bakal pelanggan kita bukan nak berurusan dengan kucing comel,bunga cantik atau motor power. Tepek jer gambar kegemilangan kita ,janji memang wajah original kita.Letak wajah kacak dan gebu gebas kita sendiri.Allah ada Pencipta TerAgung, syukur dengan Ciptaan Ilahi.

2) NAMA PROFILE
Selain itu, bakal pelanggan nak tahu nama sebenar kita bukannya nama samaran atau nama gabungan suami isteri atau kekasih gelap.Hargailah nama yang ibu bapa kita berikan. TAHUKAH ANDA, sekarang pengasas FB, Si MAT JUKI tu tengah usha FB yang tidak menggunakan nama sebenar. Hati2 sahabat nanti elok2 banyak pelanggan ,tetiba FB anda hilang. Memang boleh buat FB baru tapi pelanggan kita susah nak cari nanti. FB boleh diganti,pelanggan baru sukar dicariganti.Ingat TRUST yang telah dibina akan musnah jika FB anda hilang dari pelanggan sedia ada.

3) WARNA WARNIKAN WALL FB 
JANGAN asyik nak menjual je, 24 jam promote barang,Nanti bakal pelanggan cepat bosan. Cuba selitkan pelbagai variasi di FB wall seperti ceritakan aktiviti harian  kita, ucap selamat pada kawan2 dll .Boleh juga selitkan gambar kita pergi pos barang,susun stok , gambar COD barang. Bagi tip berguna untuk sahabat2 lain.

4) DEMO
Jika produk anda memerlukan cara penggunaan contohnya jual tudung bolehlah kongsi cara pemakaian tudung talam 2 muka tu..kih3 (gurau jer). Tunjuklah kemahiran anda. Boleh ditunjukkan melalui rakaman video atau gambar mengikut step by step.

5) TESTIMONI DAN FAKTA
Boleh juga selitkan testimoni produk pelanggan yang telah menerima khidmat daripada kita. TOLONG jangan beri testimoni yang PALSU. Berikan fakta jangan AUTA pelanggan dengan memberi testimoni yang direka-reka. Tak baik tau.BERDOSA.

6)KONSISTEN
Teruskan promote walau tak ada sapa yang nak beli. Jangan putus asa. Insya Allah rezeki Allah tidak pernah salah alamat. Jangan baru seminggu dua promote , tak ada sapa beli kita dah putus ada. Cara ni lagi pelanggan tak suka dan HILANG kepercayaan pada kita.

7) JAMINAN
Beri KEYAKINAN pada bakal pelanggan yang perkhidmatan kita berkualiti. Andai produk kita ada kelulusan KKM beritahu pelanggan yang produk ini tidak ada kesan sampingan selepas penggunaan.

8) BAHASA
Gunakanlah bahasa kebangsaan kita..kih3. takla, kawan2 gunalah bahasa yang selesa dipakai dan mudah difahami oleh sahabat yang akan membaca pos kita nanti. Guna bahasa harian sudah. Tak perlu ayat bunga2 sangat la kita bukan sasterawan negara.hhihihi Layan  sahabat dengan bahasa yang baik2.

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment