Pages

22 June, 2016

SALAM NUZUL QURAN

Teks : Azida Abdul Aziz
Sumber: google

Assalamualaikum dan Salam Nuzul Al-Quran,

Peristiwa Nuzul Al Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Quran yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. sehingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang adapada hari ini. Peristiwa Nuzul AlQuran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadhan, tahun ke 41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. ketika baginda sedang beribadat di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M.

Perkataan 'Nuzul' bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi Muhammad s.a.w. maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia yang tersimpan dalam al-Quran.

Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w melalui perantaraan Malaikat Jibril iaitu lima ayat pertama daripada surah Al-Alaq.

Ya Allah, Rahmatilah kami dengan kemuliaan Al Quran. Jadikanlah ia cahaya yang menyuluh disetiap langkah kami. Cahaya yang memimpin kami ke SyurgaMu. Masukkan kami ke SyurgaMu dengan syafaat Al-Quran. aamiin.

No comments:

Post a Comment